Powrót do poprzedniego menu.

Nie ma nic gorszego, niż nazwy zmiennych, metod, czy klas, które wprowadzają czytelnika w błąd.
Odpowiednie konwencje nazewnictwa sprawiają, że kody źródłowe są bardziej przejrzyste i czytelniejsze.

Poniżej znajduje się tabela, będąca częściowo tłumaczeniem SUN'owskich konwencji z kilkoma moimi dodatkowymi komentarzami.

Identyfikator Reguły nazewnictwa Przykład
pakiety Nazwa pakietu zawsze powinna być napisana małymi literami i powinna się zaczynać od nazw domen najwyższego poziomu, np com, edu, gov, net, org.
Kolejne części oddzielone są kropkami, a ich nazwy zależą tak na prawdę tylko od firmy piszącej oprogramowanie.
pl.com.torn.jpalio
com.microsoft.ie
klasy Nazwy klas powinny być rzeczownikami, których nazwa napisana jest z dużej litery (pozostałe litery małe). Nazwy powinny być krótkie oraz dobrze opisywać znaczenie klasy.
W nazwie powinny być całe wyrazy, powinno się unikać skrótów.
class MediaPacket
class ClassLoader
interfejsy Nazwy interfejsów powinny być konstruowane tak jak nazwy klas. interface List
interface UserManager
metody Metody powinny być czasownikami, których nazwy zaczynają się od małej litery. Każde kolejne słowo powinno się zaczynać z dużej litery.

Nazwa metody powinna zwięźle opisywać wykonywane przez metodę działanie.

Nazwy metod zwracające jakiś obiekt powinny zaczynać się od "get". Nazwy metod zmieniających wartość jakiegoś obiektu powinny zaczynać się "set".
getUserList()
setUserList(UserList userList)
run()
copyDataToStream()
zmienne Nazwy zmiennych powinny być nazywane w taki sam sposób jak nazwy klas. Wyjątkiem jest tylko pierwsza litera nazwy zmiennej: zmienna powinna zaczynać się z małej litery. Nazwy zmiennych nie powinny zaczynać się od znaku podkreślenia _ lub znaku dolara $, mimo, że jest to dozwolone.

Nazwy zmiennych powinny być krótkie i powinny oddawać znaczenie i sens obiektu, na który wskazują. Nazwa zmiennej powinna być wybrana w taki sposób, aby przypadkowy czytelnik po samej nazwie zrozumiał znaczenie użycia zmiennej.

Jednoznakowe nazwy zmiennych powinny być omijane. Wyjątkiem są tymczasowe zmienne, które są od razu wyrzucane, np. nazwy wyjątków.
int counter;
Person temporaryWorker;
float myWidth;
int windowHorizontalSize;
stałe Nazwy stałych powinny być napisane dużymi literami, w których słowa oddzielone są znakiem podkreślenia _ public static int MIN_AGE = 18;
public static int MAX_AGE = 30;
public static String USER_KEY = "just_a_key";

Powrót do poprzedniego menu.